23+0 (vecka 24)

Kände som att det var dags att uppdatera igen ;p är såå himla dålig på att vara in här ;/

nåja, idag gick jag in i vecka 23+0 (vecka 24) och magen växer på som bara den känns det som, och vad man fått höra ;D faktiskt jätte kul, för har alltid tyckt att magen varit så liten medans andras växer på men nu senaste veckan har det gått fort. toppen mår jag också, och har inga krämpor. eller ja.. ryggen har faktiskt börjat värka :s

nu ihelg var jag, jonatan och bamse (lillen då också ;) i johns stuga på kalki?! tror jag det hette :) det var trevligt men nu är man gått och blivit sjuk. igår fick jag feber, ont i halsen och igentäppt näsa :s det bara rinner från den plus att jag annars också är täppt på nätterna ;s så jäkla jobbiga nätter man upplever. vaknar automatiskt på nätterna flera gånger och måste släppa ut katten plus då att jag är pissnödig och täppt i näsan ;s yes 



Graviditeten inifrån:
Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Från hjässa till häl mäter bebisen ungefär 30 centimeter. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna (alveolerna) inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft.

Du kanske har fått svaga röda eller bruna strimmor, så kallade hudbristningar eller strior på mage, höfter eller brösten. Krämer kan inte ta bort dem, men att ha en BH som ger brösten bra stöd kan förebygga strior åtminstone där.

Det är väldigt vanligt i det här stadiet av graviditeten – ca 90% av gravida kvinnor får dem. Efter förlossningen bleknar striorna gradvis och lämnar strimmor som är ljusare än kringvarande hud.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0